Primárním účelem této techniky je zjištění aktuálního stavu porozumění žáků. Žáci se nejprve sami zamyslí nad odpovědí na danou otázku (tj. zjišťujeme jejich vlastní prekoncepty), pak se podělí s partnerem (sdílí své znalosti, vědomosti, postoje) a nakonec s celou třídou. Technika má více modifikací, konkrétně: v první fázi think může žák myšlenky zaznamenávat na papír nebo bílou tabulku, v druhé fázi je možné sdílet je se sousedem, náhodně vylosovaným žákem, využít techniku těkej – štronzo nebo žáci mohou sdílet názory v menších skupinkách. Ve fázi share je možné žáky náhodně losovat a ti sdílejí informace před třídou nebo je možné, aby je sdílely skupiny mezi sebou či je možné společně zapisovat názory na papír, do sešitu nebo na bílou tabulku.
Videa k materiálu jsou k dispozici na:
Příloha 1: Špachtle / losovátka – zamýšlení nad citátem Františka Palackého
Příloha 2: Špachtle / losovátka – zamýšlení nad dobovou karikaturou
Příloha 3: Špachtle / losovátka – předvídání: atentát na Františka Ferdinanda d’Este
Příloha 4: Špachtle / losovátka – reflexe žáků